Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zlá rána v křídlech iluzí

Znáte ty nervózní přetažené ženy ploužící se od ničeho k ničemu po chodbách nemocnice? Ne, nejsou to pacientky, ale některé už mají na nějakou tu psychosomatickou chorobu slušný náběh. Hádáte správně, řeč bude jak jinak o některých zdravotních sestrách.

S jakými ideály asi podávaly přihlášku na obor Zdravotní nebo moderněji Všeobecná sestra? S čím vstupovaly do praxe?  „Chci pomáhat lidem…“ Zní to jako klišé. A jak to kolikrát vypadá po letech? „Ach jo, ta ženská na trojce je uplně mešuge. Já už z ní rostu! Ta mě tak s…“ I takhle může vypadat otrávenost z práce nebo v horším případě syndrom vyhoření.

S takovouto realitou jsem byla nejen u sester, kterých jsem samozřejmě pár stihla poznat ještě před studiem na zdravotnické škole, konfrontovaná už odmala. Když připočítám také nelehké dva roky, kdy mi umírala před očima babička a péči o ní, myslím, že jsem už předem viděla také odvrácenou stranu, kterou ošetřovatelství přináší. Kromě toho na mě ale samozřejmě čekala další nepříjemná překvapení, která mi připravila hned první praxe na interně.

Bezmoc a beznaděj. Únava. Boj s pasivitou některých pacientek. Sebevědomí zadupané do země. Tolik pocity. Konkrétní zkušenosti si snad raději nechám pro sebe, protože jsou pochopitelně nepřenositelné. Až tehdy mi plně došlo co na každou sestru na tomto oddělení doléhá a podle povahy každé z nich je pak dál formuje. Takovéto první zážitky by nejspíš kdekoho odradily. Mě ale kupodivu naopak posílily.

Proč? Všechno se změnilo ve chvíli, kdy jsem zjistila, že „ta čarodějnice“ si váží mojí práce víc než kdokoliv předtím. Paní, která odmítala brát léky na bolest, se o pravém důvodu zmínila také právě mě a lékař potom mohl její problém řešit. Chlap, který podle ostatních kolegyň myslí něčím jiným než mozkem, mě podpořil a dodal mi sílu dál bojovat s kostlivci ve skříni. Pacientka označovaná  také nepříliš lichotivě kvůli svojí obezitě se mnou zase vtipkovala.

Stačí tak málo. Zkusit najít s lidmi společnou řeč. Jde to. Přestože jsme zvlášť na souvislé praxi měly podobnou pracovní zátěž jako sestřičky, vždy se našla příležitost s pacientem promluvit. Minimálně ranní práce obnášející přestlání a u některých hygienu takový časový prostor máme. Když se to u někoho povede, může být takový rozhovor cenným zdrojem tolik potřebné psychické energie a umožní „dobít baterky“. Zrovna ve zdravotnictví to do jisté míry jde. Když pracujete na standardním lůžkovém oddělení, nemíjíte se s lidmi jako třeba pokladní v hypermarketu. Tak proč toho nevyužít?

Autor: Sandra Švorcová | pondělí 26.12.2011 21:28 | karma článku: 28,62 | přečteno: 3095x
  • Další články autora

Sandra Švorcová

Za blbost se platí

Po delší době jsem opět navštívila Pardubice, a to s nepříliš lákavou vidinou vyřizování administrativy. Jako obvykle mě čekala dvacetiminutová procházka po Třídě míru. A to bych nebyla ženská, aby mi sem tam očko neujelo a neprohlížela si zboží ve výlohách. Oblečení, elektro, knihy... Přitom však dobře vím, že uspokojím právě jen oči a radost si neudělám. Obvykle totiž u sebe jaksi nemám patřičný obnos a můj účet taky zeje prázdnotou. Podobně jako tentokrát, kdy mi obsah peněženky stačí akorát na nákup večeře.

14.7.2013 v 15:48 | Karma: 11,03 | Přečteno: 890x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Dobrou chuť, pokud právě jíte pražskou šunku

Když si někdy chceme dopřát lepší snídani, navštívíme místo hypermarketu pekárnu a řeznictví. Zvláště mužská část rodiny totiž tvrdí, že není nad čerstvý chleba a kvalitní šunku. Třeba tu pražskou, o kterou se v současnosti vedou spory se Slovenskem, Německem a Rakouskem. Konzumenti této lahůdky jsou znepokojení. Euroskeptici jásají, protože jim tato situace přihrála další argument podporující jejich smýšlení.

28.5.2013 v 13:38 | Karma: 11,53 | Přečteno: 667x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Tak tady se to stalo...

Začalo to tak nevinně. Při cestě ze školy mě napadlo, že bych snad na blog opět mohla přidat nějaký svůj důvtipný postřeh. O chvíli později to vypadalo, že je o tématu rozhodnuto. Inu, o kom se mluvívá, nedaleko bývá. S dotyčnou osobou jsem se na nádraží nikdy neviděla, ačkoliv pravděpodobnost setkání byla poměrně vysoká. A najednou: „Jé, ahoj...“ Onen človíček si jistě domyslí a druhým dechem dodávám, že jsem ho nepomlouvala. Nakonec si ale článek o podobných všem tak důvěrně známých příhodách odpustím. Těsně před příchodem domů mě napadla myšlenka zcela jiná, poněkud závažnější.

15.4.2013 v 18:56 | Karma: 7,21 | Přečteno: 346x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Neklepat? Leda na čelo...

Musím se přiznat, že patřím k těm, o kterých platí, že člověk zasvěcený do tajů zdravotnictví bývá nejhorším pacientem. Sem tam však lékaře musí navštívit každý. Asi nejméně příjemné pak pro spoustu lidí bývá čekání. Když jsem se nedávno vypravila na preventivní prohlídku, měla jsem ale celkem štěstí.

6.4.2013 v 14:48 | Karma: 10,24 | Přečteno: 694x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Apríl!

„No, ahoj Honzo, co se děje?“ „Hele velikej průser! Něco je s autem. Museli jsme ho nechat odtáhnout do servisu, asi budem muset domů vlakem...“ „No teda to je bezvadný, kolik to asi bude stát?“ „Ha ha, víš co je dneska za den? Ne, už jsme na cestě a všechno je v pohodě...“

1.4.2013 v 20:58 | Karma: 6,32 | Přečteno: 509x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny

2. května 2024

Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  9:52

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...