Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Happy jmeniny!

Dnes je 23. srpna a svátek slaví… „Osamostatnělá domácká podoba k Alexandra. Alexandra původně znamená ochránkyně mužů“. Mimo jiné taky jméno, které má v občance napsané třeba herečka Pogodová, nebo (bohužel) také já. A jaká to náhoda, zrovna dnes byl také tomuto tématu, o kterém mimochodem i daty na mém blogu už byla řeč, věnovaný jeden díl pořadu Fenomén. Další, tentokrát slavnostně speciální díl nekonečného blogerského seriálu, vám přináší Sandra Švorcová.

Nejednou jsem se nejen mezi řádky zmínila o tom, že mám pocit, jako by se mi už v porodnici naši pěkně pomstili. Čekali snad, že ze mě vyroste do výšky metr padesát tvrďáčka s „gulema“, neboli sebevědomím až na půdu a pěkně ostrými lokty? Kdo ví. Každopádně pro ty kdo se těší na nový přírůstek do rodiny a zatím řeší jen „aby to bylo zdravé (což je samozřejmě nejdůležitější)“, přihodím pár rad „jak tomu v budoucnu (ne)nadávat“.

Říká se, že slova poučují, ale příklady táhnou. Proto si dovolím přidat jeden ze svého života. Nezřídka se mi stává, že mě lidi překřtí třeba na Sáru nebo Andreu. Ačkoliv se mi tahle jména líbí více, vím, že bych asi také čekala na to, až se vdám za někoho s příjmením znějícím poněkud měkčeji. Jednoduše aby „mi křestní tolik nedrnčelo“. To se mně nebo jiným dívkám s podobným problémem poštěstit nemusí, proto je jistě důležitější, aby kombinace zněla libozvučně aspoň v dětství.

Samozřejmě existuje i opačný extrém než když se ve jménu i příjmení vyskytuje příliš mnoho tvrdých souhlásek. Upozorňuji, že zrovna nikoho takového neznám, ale dovedu si představit, jak slečna Eliška Melíšková nebo chlapec jménem Lukáš Šulista často slýchají třeba: „Šišli myšli v Litomyšli…“

Stejně tak asi nebude potomek jásat blahem, když mu podepisování zabere deset minut, jako třeba jisté bratrově spolužačce. Tak schválně, kdo oslavuje jmeniny dne 8.3.? Kdo hádal, že ženy, které často své křestní zkrátí jen na iniciálu G nebo zdomácnělé Gábi, má bod. A teď si představte, že příjmení dotyčné zní Tilkeridisová.

Vraťme se ale zpátky ke mně. Můžu být ráda, že když už jsem měla na skříňce ve školce třešínky, nenapadlo naše dát mi jméno Jiřina. Takže když už se někomu poštěstí, že pochází z rodiny disponující některým z „historicky zprofanovaných“ příjmení, chce to aspoň trošku soudnosti. Pokud totiž tato vlastnost chybí, může přivodit nejednu nepříjemnou situaci i nejčastější jméno Jan. Zvláště kdyby se Honzík narodil Žižkovým a navíc mu později lékaři diagnostikovali těžkou oční vadu.

Velmi extravagantní a díky internetu legendární kombinace jako Pětiletka Koniprdová nebo Vinetů Chlupatý pak myslím ani nepotřebují další komentář. Zvláště když si děti ve své bezprostřednosti dovedou utahovat i z menších „odlišností“. Tady už snad zbývá jen smířit se s tím nebo po dovršení osmnáctého roku okamžitě letět na matriku a další úřady, kde za úplatu zajistí, aby bylo vašemu trápení bylo učiněno za dost.

„Dobrý den, jmenuji se…“ Jedna z nejdůležitějších vět, kterou v životě zopakujeme mnohokrát. Protože se takto seznamujeme se člověkem, kterého jsme doposud znali maximálně z vyprávění, tvoří nedílnou součást prvního dojmu. Proto není od věci vyslovovat ona dvě slova, která nás identifikují, minimálně beze studu. Lépe však s hrdostí. A hlavně, pokud se vaše ctěné jméno nachází v kalendáři, užijte si ten svůj slavný den stejně jako já dnes.  

Autor: Sandra Švorcová | čtvrtek 23.8.2012 23:02 | karma článku: 11,89 | přečteno: 726x
  • Další články autora

Sandra Švorcová

Za blbost se platí

Po delší době jsem opět navštívila Pardubice, a to s nepříliš lákavou vidinou vyřizování administrativy. Jako obvykle mě čekala dvacetiminutová procházka po Třídě míru. A to bych nebyla ženská, aby mi sem tam očko neujelo a neprohlížela si zboží ve výlohách. Oblečení, elektro, knihy... Přitom však dobře vím, že uspokojím právě jen oči a radost si neudělám. Obvykle totiž u sebe jaksi nemám patřičný obnos a můj účet taky zeje prázdnotou. Podobně jako tentokrát, kdy mi obsah peněženky stačí akorát na nákup večeře.

14.7.2013 v 15:48 | Karma: 11,03 | Přečteno: 890x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Dobrou chuť, pokud právě jíte pražskou šunku

Když si někdy chceme dopřát lepší snídani, navštívíme místo hypermarketu pekárnu a řeznictví. Zvláště mužská část rodiny totiž tvrdí, že není nad čerstvý chleba a kvalitní šunku. Třeba tu pražskou, o kterou se v současnosti vedou spory se Slovenskem, Německem a Rakouskem. Konzumenti této lahůdky jsou znepokojení. Euroskeptici jásají, protože jim tato situace přihrála další argument podporující jejich smýšlení.

28.5.2013 v 13:38 | Karma: 11,53 | Přečteno: 667x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Tak tady se to stalo...

Začalo to tak nevinně. Při cestě ze školy mě napadlo, že bych snad na blog opět mohla přidat nějaký svůj důvtipný postřeh. O chvíli později to vypadalo, že je o tématu rozhodnuto. Inu, o kom se mluvívá, nedaleko bývá. S dotyčnou osobou jsem se na nádraží nikdy neviděla, ačkoliv pravděpodobnost setkání byla poměrně vysoká. A najednou: „Jé, ahoj...“ Onen človíček si jistě domyslí a druhým dechem dodávám, že jsem ho nepomlouvala. Nakonec si ale článek o podobných všem tak důvěrně známých příhodách odpustím. Těsně před příchodem domů mě napadla myšlenka zcela jiná, poněkud závažnější.

15.4.2013 v 18:56 | Karma: 7,21 | Přečteno: 346x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Neklepat? Leda na čelo...

Musím se přiznat, že patřím k těm, o kterých platí, že člověk zasvěcený do tajů zdravotnictví bývá nejhorším pacientem. Sem tam však lékaře musí navštívit každý. Asi nejméně příjemné pak pro spoustu lidí bývá čekání. Když jsem se nedávno vypravila na preventivní prohlídku, měla jsem ale celkem štěstí.

6.4.2013 v 14:48 | Karma: 10,24 | Přečteno: 694x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Apríl!

„No, ahoj Honzo, co se děje?“ „Hele velikej průser! Něco je s autem. Museli jsme ho nechat odtáhnout do servisu, asi budem muset domů vlakem...“ „No teda to je bezvadný, kolik to asi bude stát?“ „Ha ha, víš co je dneska za den? Ne, už jsme na cestě a všechno je v pohodě...“

1.4.2013 v 20:58 | Karma: 6,32 | Přečteno: 509x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...