Zlá rána v křídlech iluzí

26. 12. 2011 21:28:48
Znáte ty nervózní přetažené ženy ploužící se od ničeho k ničemu po chodbách nemocnice? Ne, nejsou to pacientky, ale některé už mají na nějakou tu psychosomatickou chorobu slušný náběh. Hádáte správně, řeč bude jak jinak o některých zdravotních sestrách.

S jakými ideály asi podávaly přihlášku na obor Zdravotní nebo moderněji Všeobecná sestra? S čím vstupovaly do praxe? „Chci pomáhat lidem...“ Zní to jako klišé. A jak to kolikrát vypadá po letech? „Ach jo, ta ženská na trojce je uplně mešuge. Já už z ní rostu! Ta mě tak s...“ I takhle může vypadat otrávenost z práce nebo v horším případě syndrom vyhoření.

S takovouto realitou jsem byla nejen u sester, kterých jsem samozřejmě pár stihla poznat ještě před studiem na zdravotnické škole, konfrontovaná už odmala. Když připočítám také nelehké dva roky, kdy mi umírala před očima babička a péči o ní, myslím, že jsem už předem viděla také odvrácenou stranu, kterou ošetřovatelství přináší. Kromě toho na mě ale samozřejmě čekala další nepříjemná překvapení, která mi připravila hned první praxe na interně.

Bezmoc a beznaděj. Únava. Boj s pasivitou některých pacientek. Sebevědomí zadupané do země. Tolik pocity. Konkrétní zkušenosti si snad raději nechám pro sebe, protože jsou pochopitelně nepřenositelné. Až tehdy mi plně došlo co na každou sestru na tomto oddělení doléhá a podle povahy každé z nich je pak dál formuje. Takovéto první zážitky by nejspíš kdekoho odradily. Mě ale kupodivu naopak posílily.

Proč? Všechno se změnilo ve chvíli, kdy jsem zjistila, že „ta čarodějnice“ si váží mojí práce víc než kdokoliv předtím. Paní, která odmítala brát léky na bolest, se o pravém důvodu zmínila také právě mě a lékař potom mohl její problém řešit. Chlap, který podle ostatních kolegyň myslí něčím jiným než mozkem, mě podpořil a dodal mi sílu dál bojovat s kostlivci ve skříni. Pacientka označovaná také nepříliš lichotivě kvůli svojí obezitě se mnou zase vtipkovala.

Stačí tak málo. Zkusit najít s lidmi společnou řeč. Jde to. Přestože jsme zvlášť na souvislé praxi měly podobnou pracovní zátěž jako sestřičky, vždy se našla příležitost s pacientem promluvit. Minimálně ranní práce obnášející přestlání a u některých hygienu takový časový prostor máme. Když se to u někoho povede, může být takový rozhovor cenným zdrojem tolik potřebné psychické energie a umožní „dobít baterky“. Zrovna ve zdravotnictví to do jisté míry jde. Když pracujete na standardním lůžkovém oddělení, nemíjíte se s lidmi jako třeba pokladní v hypermarketu. Tak proč toho nevyužít?

Autor: Sandra Švorcová | pondělí 26.12.2011 21:28 | karma článku: 28.62 | přečteno: 3095x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 23.03 | Přečteno: 373 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.14 | Přečteno: 294 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 513 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...