Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Say it in English please!

A co mám říct? Snad jen, že anglicky mluvím, čtu a občas píšu docela ráda a ne úplně nejhůř. V angličtině jsem si přečetla jedno ze slavných Hemingwayových děl, viděla pár filmů (naposledy Pokání – můžu vřele doporučit) a občas si po ICQ píšu s lidmi z různých koutů světa, ale…

A co mám říct? Snad jen, že anglicky mluvím, čtu a občas píšu docela ráda a ne úplně nejhůř. V angličtině jsem si přečetla jedno ze slavných Hemmingwayových děl, viděla pár filmů (naposledy Pokání – můžu vřele doporučit) a občas si po ICQ píšu s lidmi z různých koutů světa, ale…

Zaprvé musím říct, že jsem se tímhle úvodem rozhodně nechtěla vytahovat a zadruhé, za úroveň hodin na své díkybohu bývalé škole se stydím. Tady si nemůžu dovolit nezmínit jeden důležitý detail. Chodila jsem na základní školu s rozšířenou výukou cizích jazyků. To ale nemění nic na faktu jak žalostná je výuka angličtiny na většině středních škol a gymnázií.

„Zdeničko, taky tě tak neposlouchají?“ Přesně tuhle otázku kladla jistě snad milionkrát naše „milovaná“ němčinářka svojí kolegyni. Tuším, co jí paní profesorka odpověděla. „Taky, taky…“ Já byla povětšinou jednou z mála výjimek potvrzujících pravidlo. S vyučující jsem se snažila neustále komunikovat, ale… Upřímně mi moje aktivita většinou nepřinášela kýžené výsledky. Ano, tušíte správně proč. Jsi z jazykovky, musíš umět mluvit absolutně bez chyby. Jediný omyl a máš dvojku. A jak to ve výsledku vypadalo? Až na jedinou výjimku se na mém vysvědčení v kolonce Anglický jazyk objevovalo slůvko chvalitebný.

Tedy teď to vyznělo trochu jako kdyby mi šlo jen o jedničky. Omyl. Známky jsou subjektivní. Jen jsem nechtěla, aby to vypadalo, že umím anglicky hůř než někteří jedničkáři, kteří mají problém vyjádřit svůj názor v cizím jazyce. Nad každým slovem přemýšlejí minimálně pět sekund, ale hlavně, že mluví bez gramatických chyb. Mě se sice sem tam stane, že zapomenu na nějaké to „s“ ve třetí osobě, ale slova za mě nelezou „jak z chlupatý deky“. A nejsem jediná…

„Teda já se na střední z tý angličtiny nic nenaučil(a)“, slýchávám poměrně často od svých bývalých spolužáků z jazykovky, ať už chodili na zdravku, obchodku, průmyslovku nebo „elitní“ gymnázium. Ve spoustě případů za to můžou sami. Časté nešvary jako opisování „domácích“ prací, které se ,ač je to směšné, dávají i na středních (tento hřích přiznávám bez mučení), probíráním toho kde holky byly včera šopovat a koho zase sbalili nebo prosté ignorování hodinu kazí. Otázkou je ale proč? V prvním případě se snad u některých dá mluvit o nedostatku času. Druhý problém už ale může něco vypovídat o neschopnosti vyučujícího zaujmout.

Minulý rok jsem na angličtinářku měla opravdu štěstí. Sice se naše cvičení týkala spíš „medical English“, ale když už někoho tyto lekce nezajímaly, nemusel na ně chodit vůbec, přičemž znalosti a komunikační schopnosti se potom projevily u testu případně ústní zkoušky v letním semestru.  Jistě, tato dobrovolnost třeba na základkách nepřipadá v úvahu, ale jistě je tu i jiná možnost jak na jiných školách tuto situaci zlepšit.

I v nižších vzdělávacích ústavech by si měli zvlášť pedagogové uvědomit, že zrovna tento cizí jazyk představuje podstatnou část toho, co téměř každý v budoucnu využije. Takovými důležitými oblastmi vzdělávání jsou podle mě samozřejmě i náš krásný a bohatý mateřský jazyk, v matematice hlavně finanční gramotnost nebo třeba první pomoc (o té vzhledem ke škole kde nyní studuji nejspíš napíšu článek zvlášť). Toto je základní předpoklad k tomu, aby se angličtináři začali zajímat o to jak výuku právě oné praxi přizpůsobit. Jestli se tak nestane, pak ve výuce respektive hodnocení zůstaneme opravdu jen u posuzování toho jak se Anička Nováková byla schopná našprtat slovíčka nebo z jaké školy na střední přišla.

Autor: Sandra Švorcová | čtvrtek 21.4.2011 16:22 | karma článku: 11,33 | přečteno: 2268x
  • Další články autora

Sandra Švorcová

Za blbost se platí

Po delší době jsem opět navštívila Pardubice, a to s nepříliš lákavou vidinou vyřizování administrativy. Jako obvykle mě čekala dvacetiminutová procházka po Třídě míru. A to bych nebyla ženská, aby mi sem tam očko neujelo a neprohlížela si zboží ve výlohách. Oblečení, elektro, knihy... Přitom však dobře vím, že uspokojím právě jen oči a radost si neudělám. Obvykle totiž u sebe jaksi nemám patřičný obnos a můj účet taky zeje prázdnotou. Podobně jako tentokrát, kdy mi obsah peněženky stačí akorát na nákup večeře.

14.7.2013 v 15:48 | Karma: 11,03 | Přečteno: 890x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Dobrou chuť, pokud právě jíte pražskou šunku

Když si někdy chceme dopřát lepší snídani, navštívíme místo hypermarketu pekárnu a řeznictví. Zvláště mužská část rodiny totiž tvrdí, že není nad čerstvý chleba a kvalitní šunku. Třeba tu pražskou, o kterou se v současnosti vedou spory se Slovenskem, Německem a Rakouskem. Konzumenti této lahůdky jsou znepokojení. Euroskeptici jásají, protože jim tato situace přihrála další argument podporující jejich smýšlení.

28.5.2013 v 13:38 | Karma: 11,53 | Přečteno: 667x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Tak tady se to stalo...

Začalo to tak nevinně. Při cestě ze školy mě napadlo, že bych snad na blog opět mohla přidat nějaký svůj důvtipný postřeh. O chvíli později to vypadalo, že je o tématu rozhodnuto. Inu, o kom se mluvívá, nedaleko bývá. S dotyčnou osobou jsem se na nádraží nikdy neviděla, ačkoliv pravděpodobnost setkání byla poměrně vysoká. A najednou: „Jé, ahoj...“ Onen človíček si jistě domyslí a druhým dechem dodávám, že jsem ho nepomlouvala. Nakonec si ale článek o podobných všem tak důvěrně známých příhodách odpustím. Těsně před příchodem domů mě napadla myšlenka zcela jiná, poněkud závažnější.

15.4.2013 v 18:56 | Karma: 7,21 | Přečteno: 346x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Neklepat? Leda na čelo...

Musím se přiznat, že patřím k těm, o kterých platí, že člověk zasvěcený do tajů zdravotnictví bývá nejhorším pacientem. Sem tam však lékaře musí navštívit každý. Asi nejméně příjemné pak pro spoustu lidí bývá čekání. Když jsem se nedávno vypravila na preventivní prohlídku, měla jsem ale celkem štěstí.

6.4.2013 v 14:48 | Karma: 10,24 | Přečteno: 694x | Diskuse| Ostatní

Sandra Švorcová

Apríl!

„No, ahoj Honzo, co se děje?“ „Hele velikej průser! Něco je s autem. Museli jsme ho nechat odtáhnout do servisu, asi budem muset domů vlakem...“ „No teda to je bezvadný, kolik to asi bude stát?“ „Ha ha, víš co je dneska za den? Ne, už jsme na cestě a všechno je v pohodě...“

1.4.2013 v 20:58 | Karma: 6,32 | Přečteno: 509x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, zároveň ale i ochranu zemědělců v...

Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat

23. dubna 2024  12:26,  aktualizováno 

Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...

Začaly vypovídat poškozené. Vyslechnout si je Cimický k soudu nepřišel

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  12:47

V případu psychiatra Jana Cimického, který čelí obžalobě z několika znásilnění a desítek případů...

Jste pryč, když jiní umírají? Ukrajinci v branném věku přišli o konzulární služby

23. dubna 2024  12:37

Ukrajina přestala poskytovat konzulární služby ukrajinským občanům v branném věku, kteří pobývají v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!